Elmetágító rajzolás

Mitől válhat mellőzöttből az egyik legfontosabb órává a rajzóra?

 

Amikor egy könyvesboltban a kezedbe veszel egy szép rajzkönyvet és belelapozol, ugye arra gondolsz, hogy de jó lenne, ha te is tudnál olyan rajzokat készíteni? Magadban pedig úgy érzed, hogy ez úgysem sikerülne, mert nincs hozzá tehetséged.

Mit szólsz ahhoz, ha én azt mondom, hogy ez tévhit.

Nem igaz, hogy azért nem tudsz rajzolni, mert nem vagy elég tehetséges.

De kezdjük az elején.

Mi az értelme a rajzóráknak?

Régen egy munkahelyen akár kétkezi munkát végzett valaki, akár irodában vezetett nyilvántartásokat, a tevékenysége egyszerű volt. A legtöbb munkahelyi tevékenységhez nem kellettek önálló gondolatok. A modern korunk folyamatosan változó munkafolyamatai azonban már kreatív hozzáállást, döntéseket és a végén valamilyen szellemi terméket várnak el tőlünk. Ezeknek a munkáknak a lényege, hogy rengeteg bejövő adat, információ alapján azokból valami új dolgot hoznak létre.

Bár ma még az iskolák a bal agyféltekénk által vezérelt gondolkodásunkat (matematikai logika, racionalitás) támogatják, a világ változóban van, átalakul az életünk. Egyre nagyobb igény mutatkozik az alkotó kreativitásra. Az eddig mellőzött jobbagyféltekés gondolkodás egyre fontosabbá válik, és egyre inkább ez határozza meg, hogy kiből lesz sikeres ember.

Ha tehát azt szeretnéd, hogy diákjaid elméje felfedezővé, alkotóvá váljon, vagyis kreatív felnőttek legyenek, akkor a jobb agyféltekés képességeiket kell fejleszteni!

Talán meglepő számodra, de mindezek legjobb, és az iskolákban leginkább elérhető fejlesztő eszköze a rajzolás és a festészet.

 

A rajzolás és a festészet által fejleszthető kompetenciák:

 

  • Fejlődik a szem-kéz koordináció.
  • A résztvevők figyelme koncentráltabbá válik.
  • Javul a feladattartásuk, feladattudatuk.
  • Türelmesebbé válnak.
  • Jobban meglátják a részleteket, és ez nem csak a rajzolásnál, hanem más problémamegoldásnál is megnyilvánul.
  • Képesek lesznek nézőpontváltásra, a dolgok több nézőpontú megközelítésére.
  • Javul a kreativitásuk, ötletesebben gondolkodnak.
  • Fejlődik megfigyelőképességük, térlátásuk, vizuális észlelésük, vizuális emlékezetük.
  • Javul a döntéshozó képességük és a felelősségtudatuk.
  • Tanulnak a hibáikból, és megtanulják a hibáikat kijavítani.
  • A rajzolás sikerélményt jelent számukra és a felszabadult boldogság hatására személyiségük kiegyensúlyozottabbá válik.
  • A motivációjuk megváltozik, célokat tűznek ki maguk elé – pl. mit rajzolnak majd legközelebb –, és befektetett munkával, szorgalommal meg is valósítják.
  • Csoporthelyzetben fejlődik empátiás képességük, toleránsabbá válnak, fejlődik az érzelmi intelligenciájuk.
  • Fejlődik az önbizalmuk, önbecsülésük.

 

Persze ott van még a - HOGYAN? - és a - MIT? - kérdések.

 

Van néhány akadályozó tényező. Például az az évszázados tévhit a tehetségről. A valóság azonban más.

Nagyjából 11-12 éves korban a gyerekeknél befejeződik spontán rajzfejlődés időszaka. Ezután az érdeklődésük a szimbólumrendszerű mesevilág helyett a valóság felé fordul. A világot akarják egyre valóságosabbnak láttatni. A fát olyannak, mint kinn a kertben, a macskát olyannak, mint a nagyié, egy portrét meg olyannak, hogy fel lehessen ismerni.
Ez a valóságszerű ábrázolás időszaka, amely nem megkerülhető. Ettől az életkortól válik külön a tehetséges gyerek rajzfejlődése az átlagostól.

Az átlagos rajzképességű gyerekek rajztudása megreked, segítség nélkül nem tudnak továbblépni. Azt érzik, hogy nem tudják megoldani a feladatot, közben pedig látják, hogy vannak akiknek meg sikerül. Elkönyvelik magukban, hogy a probléma oka a tehetségük hiánya. Mivel neked a rajztanárnak sincs ötleted, hogy mit kellene csinálni, ezt a magyarázatot te is elfogadod.

 

 

Az Elmetágítóban átírtunk néhány kőbevésett, megváltoztathatatlannak hitt alapvetést.

1. A rajzóra legfontosabb mozgatója a sikerélmény.

2. Mindenki meg tud tanulni rajzolni és festeni.

3. A rajzolást és a festészetet is a pedagógia módszereivel kell tanítani.

4. Nem versenyeztetéssel kell motiválni.

5. A képek osztályozása teljesen értelmetlen, motiválatlanná teszi a gyerekeket.

6. A kísérletezés eredménye soha nem hiba.

7. A rajzolás és a festészet célja nem a kép, hanem ...
- de ne szaladjunk előre, ez már a tanfolyam anyaga.


Amikor a tanfolyam elkezdődik, a rajztanárok többsége szkeptikus. "Mit tudna nekem mondani egy fejlesztőpedagógus? Én művészektől tanultam rajzolni."

Igazad van, arra nem tudlak megtanítani, hogy hogyan lehetnek a műveid művésziek, de egy fejlesztőpedagógus tudja leginkább, hogy hogyan taníts meg a gyerekeknek olyan dolgokat, melyről még ők is azt hiszik, hogy arra nem képesek. Ez a történet róluk szól, az átlagos képességű gyerekekről. Arról, hogy mitől lesznek motiváltak, hogy hogyan tudsz képesség és személyiségfejlődést elérni náluk.

A tanfolyam végén azt szokták kérdezni: „Miért nem mondta el eddig senki, hogy így tanítsuk ezt az iskolában?” Én azon leszek, hogy te is ezt kérdezd.

Szerencsére már nem csak én gondolok másképpen a rajzolásra, hanem egyre több kolléga is, akik megismerték, alkalmazzák a képzéseinken megszerzett tudást. Olvasd el néhány tanító véleményét. Biztosítalak, hogy ők valós személyek és valóban ők írták ezeket a sorokat:

 

Sövényházy Anna tanító

 
 

"Ezt meg kell tanítanunk a gyerekeknek! A módszer alkalmas arra, hogy rövid idő alatt látványosan fejlődjön rajztudásuk. Megszűnik bennük a feszültség, fejlődik a megfigyelő képességük, jól irányítható a figyelmük.
A módszerrel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy sikeres, önmagukat megvalósítani tudó felnőttekké váljanak."

 

Erdélyi Mariann tanító

 
 

"A leggyakorlatiasabb képzés, amelyen valaha részt vettem.
Imádják a gyerekek...mert én is rajzolok velük...mert nem baj, ha valami nem sikerül...mert nincs verseny...mindenki rajzában találunk ötletes megoldást, ...igazi relaxáció a rajzóra. ... és természetesen azért is szeretik, mert érzik, hogy a tanító néni is élvezi, ami nagyban köszönhető a módszer által átadott tudásnak, másfajta látásmódnak."

 

Sandrik Ágnes tanító

 
 

„Örömmel írom ezt a pár sort, hiszen ahányszor rajzolok, vagy felidézem a tanfolyam pillanatait, esetleg másoknak beszélek az élményről újra és újra átélem a "FLOW" élményt amit neked köszönhetek! Rövid idő alatt sokat fejlődtem, de nem csak én mindenki, aki jelen volt a tanfolyamon.
Köszönjük ezt oktatónknak, aki megfelelő módszertannal irányította munkánkat….”

 

Most rajtad a sor!

Döntsd el, hogy változol, és változtatsz, vagy megelégszel a régi megszokott rutinnal.

 

Mennyibe kerül a tanfolyam?

Ne is keresd, ilyen jellegű akkreditált pedagógus továbbképzést nem találsz másikat Magyarországon.
A 4 napos képzésen való részvétel ára minden eszközzel: bruttó 56 000 Ft. Aki már megvette az Elmetágító rajzolás könyvünket, annak levonjuk a könyv árát a tanfolyam árából.
Nekik a tanfolyam 56 000 Ft helyett, csak bruttó 50 000 Ft-ba kerül.

 

Lássuk, mit kapsz, ezért az árért.

Minden rajzeszközt, amire szükséged lesz.

az iskolai oktatásban is használható rajzelméletet és gyakorlati tudást.

az Elmetágító rajzolás pedagógiai módszerét.

egy korszerű, XXI. századi, gyermekbarát pedagógiai szemléletet

az alkotás, általad régóta nem tapasztalt, lelket simogató élményét

egy egész napos módszertani képzést

40 órát (kreditet)

tanúsítványt a program elvégzéséről

 

Akkreditált JAVK tanfolyamaink




Ebből a tudás-, és tapasztalatanyagból született az Elmetágító rajzolás módszere, amit könyvben is leírtunk.

Ha nem tudsz eljönni valamelyik tanfolyamunkra, rendeld meg a könyvünket!


A könyvről bővebben



Akkreditált képzésünk hivatalos megnevezése:

Jobb agyféltekés vizuális képességfejlesztés

Akkreditációs száma: 27282-67/2016

Letölthető dokumentumok

Képzési információk

Felnőttképzési szerződés

Elégedettségi kérdőívek összesítése

Tanfolyami értékelések


1139 Budapest Forgách utca 19.
+36-30-383-3606 | elmetagito@elmetagito.hu

Általános szerződési feltételek | Adatkezelési szabályzat | Szerzői jogok
© elmetagito.hu - Minden jog fenntartva.

:: Váltás hagyományos asztali verzióra ::