Elmetágító rajzolás

Mitől válhat mellőzöttből az egyik legfontosabb órává a rajzóra?

 

Sokan, még a rajztanárok közül is úgy gondolják, hogy a rajzolás, meg a festészet az egyfajta tehetségtől függő kézműves tevékenység, ami  fejleszti a gyerekek önkifejező képességét, sikerélményt okoz és ezáltal majd boldogabbak lesznek.
Amikor meg a gyerekek érdektelenségével találkoznak, megmagyarázzák maguknak, hogy azért ilyenek, mert hiányzik belőlük az alkotóvágy.

Szerintünk ennél van jobb magyarázat és cél is. Ha művésztanároktól tanultál rajzolni, akkor most eretnekségnek tűnhet, amit mi mondunk, állítunk, ezért egy kis nyitottságot kérek tőled. Mondd, mit veszíthetsz?

 

Szerintünk mielőtt bárki rajzot kezdene tanítani, fel kellene tennie magában a legfontosabb kérdést:

Mi az értelme a rajzóráknak?

Elmondom a mi verziónkat.

Régen a munkahelyek többségén nem vártak el önálló gondolatokat a munkavállalóktól, elég volt egyfajta betanított tudás. A mai munkahelyeken azonban ez már nem elég. Kreatív hozzáállást, döntéseket és a végén valamilyen szellemi terméket várnak majd el a diákjaidtól. 

A gond az, hogy az iskolák ma még csupán a matematikai logikára és az általános műveltségre alapoznak, az alkotó gondolkodás fejlesztésével egyáltalán nem foglalkoznak. Így aztán rengeteg gyerek esik el a sikeres életpálya lehetőségétől, pedig az iskolákban szinte minden megvan ahhoz, hogy alkotó elméket képezzenek. Ott a rajztanár, a rajzterem és a gyerekek, már csak egy kis módszertan hiányzik, na meg a szándék és az akarat ehhez.

 

Mitől más az elmetágító módszertana, mint a művészeké?

A jelenlegi rajztanítás a művészek logikáján alapul. Az általuk megfogalmazottak szerint az alkotás célja a belső képek kivetítése, az egyéni önkifejezés, különféle mondanivalók megjelenítése, hangulatok, érzelmek közvetítése. Ezek a célok tökéletesek egy művésznek, de az átlagos alkotó számára tehetség és belső motiváció hiányában elérhetetlenek. Nem lehet egy általános iskolában olyan célokat kitűzni, melyek tehetségfüggők, melyek nem minden gyerek számára elérhetők. Ugye te is érzed, hogy ez lehet a magyarázata, hogy a kezdetek óta miért olyan sikertelen a rajztanítás az általános iskolákban?

Ezzel szemben az Elmetágító rajzolás lényege, hogy a rajz és festészettanítást csupán eszközként használja fel a gyerekek alkotó gondolkodásának a fejlesztéséhez. Így aztán nem az elkészült kép minősége a legfontosabb számunkra, hanem az út, az alkotó folyamat.

 

Van néhány dolog, amit tudnod kell, hogy megértsd, mit, miért csinálunk másképp.

Nagyjából 11-12 éves korban a gyerekeknél befejeződik a spontán rajzfejlődés időszaka. Ezután az érdeklődésük a szimbólumrendszerű mesevilág helyett a valóság felé fordul. A világot akarják egyre valóságosabbnak láttatni. A fát olyannak, mint kinn a kertben, a macskát olyannak, mint a nagyié, egy portrét meg olyannak, hogy fel lehessen ismerni.
Ez a valóságszerű ábrázolás időszaka. Ezért motiválatlanok a képzeletbeli témákkal kapcsolatban. Adj nekik valós témákat!

Erre az életkorra jellemző, hogy az átlagos rajzképességű gyerekek rajztudása megreked, segítség nélkül nem tudnak továbblépni. Azt érzik, hogy nem tudják megoldani a feladatot, közben pedig látják, hogy vannak akiknek meg sikerül. Elkönyvelik magukban, hogy a probléma oka a tehetségük hiánya. Mivel neked a rajztanárnak sincs ötleted, hogy mit kellene csinálni, te is ezt a magyarázatot adod, pedig a látvány valóságszerű lerajzolásához nem tehetség kell, hanem magyarázat, minta, segítség, vagyis amit úgy szoktunk nevezni, hogy: tanítás. 

 

A sikerességünk érdekében az Elmetágítóban átírtunk néhány kőbevésett, megváltoztathatatlannak hitt alapvetést.

1. Mindenki meg tud tanulni rajzolni és festeni. (Persze nem azonos színvonalon, de fontos ez?)

2. A rajzolást és a festészetet is a pedagógia módszereivel kell tanítani. (vagyis az alapoknál kell kezdeni és lépésről lépésre haladni előre)

3. Versenyeztetéssel nem lehet az alkotást motiválni. (Szóval ne minősítgessétek egymás munkáját, rajzát! Nagy kérés ez?)

4. A képek osztályozása teljesen értelmetlen, motiválatlanná teszi a gyerekeket. (Mert ez is egyfajta minősítés)

5. A kísérletezés eredménye soha nem hiba. (Hát, van az úgy, hogy a hibáinkból többet tanulunk, mint a sikereinkből)

 

Szkeptikus vagy?

Semmi gond. Amikor a tanfolyam elkezdődik, a rajztanárok többsége szkeptikus. "Mit tudna nekem mondani egy fejlesztőpedagógus? Én művészektől tanultam rajzolni."

Igazad van, arra nem tudlak megtanítani, hogy hogyan képezz művészeket, de egy fejlesztőpedagógus tudja leginkább, hogy hogyan taníts meg a gyerekeknek olyan dolgokat, melyről még ők is azt hiszik, hogy arra nem képesek. Ez a történet róluk szól, az átlagos képességű gyerekekről. Arról, hogy mitől lesznek motiváltak, hogy hogyan tudsz képesség és személyiségfejlődést elérni náluk.

A tanfolyam végén azt szokták kérdezni: „Miért nem mondta el eddig senki, hogy így tanítsuk ezt az iskolában?” Én azon leszek, hogy te is ezt kérdezd.

Szerencsére már nem csak én gondolok másképpen a rajzolásra, hanem egyre több kolléga is, akik megismerték, alkalmazzák a képzéseinken megszerzett tudást. Olvasd el néhány tanító véleményét. Biztosítalak, hogy ők valós személyek és valóban ők írták ezeket a sorokat:

 

Sövényházy Anna tanító

 
 

"Ezt meg kell tanítanunk a gyerekeknek! A módszer alkalmas arra, hogy rövid idő alatt látványosan fejlődjön rajztudásuk. Megszűnik bennük a feszültség, fejlődik a megfigyelő képességük, jól irányítható a figyelmük.
A módszerrel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy sikeres, önmagukat megvalósítani tudó felnőttekké váljanak."

 

Erdélyi Mariann tanító

 
 

"A leggyakorlatiasabb képzés, amelyen valaha részt vettem.
Imádják a gyerekek...mert én is rajzolok velük...mert nem baj, ha valami nem sikerül...mert nincs verseny...mindenki rajzában találunk ötletes megoldást, ...igazi relaxáció a rajzóra. ... és természetesen azért is szeretik, mert érzik, hogy a tanító néni is élvezi, ami nagyban köszönhető a módszer által átadott tudásnak, másfajta látásmódnak."

 

Sandrik Ágnes tanító

 
 

„Örömmel írom ezt a pár sort, hiszen ahányszor rajzolok, vagy felidézem a tanfolyam pillanatait, esetleg másoknak beszélek az élményről újra és újra átélem a "FLOW" élményt amit neked köszönhetek! Rövid idő alatt sokat fejlődtem, de nem csak én mindenki, aki jelen volt a tanfolyamon.
Köszönjük ezt oktatónknak, aki megfelelő módszertannal irányította munkánkat….”

 

Most rajtad a sor!

Döntsd el, hogy változol, és változtatsz, vagy megelégszel a régi megszokott rutinnal.

 

Mennyibe kerül a tanfolyam?

A válasz egyszerű, neked semmibe, ugyanis a tanfolyamainkat a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács (NBT) finanszírozza. Ha szeretnél jelentkezni egyik tanfolyamunkra ezt a www.ekor.bm.hu oldalon a jelentkezési időszakban tudod megtenni.

A jelentkezési időpontokról az NBT félévente tájékoztatja az iskolákat. A keret korlátozott, egyszerre csak 20 fő-t tudunk fogadni, de az Elmetágító rajzolás könyvünk mindenki számára elérhető, abban mindent megtalálsz, ami a rajztanításhoz fontos.
 

 

Lássuk, mit adunk neked a tanfolyamainkon?

Minden rajzeszközt, amire szükséged lesz.

az iskolai oktatásban is használható rajzelméletet és gyakorlati tudást.

az Elmetágító rajzolás pedagógiai módszerét.

egy korszerű, XXI. századi, gyermekbarát pedagógiai szemléletet

az alkotás, általad régóta nem tapasztalt, lelket simogató élményét

egy Elmetágító rajzolás könyvet

40 órát (kreditet)

tanúsítványt a program elvégzéséről

 

Akkreditált JAVK tanfolyamaink




Ebből a tudás-, és tapasztalatanyagból született az Elmetágító rajzolás módszere, amit könyvben is leírtunk.

Ha nem tudsz eljönni valamelyik tanfolyamunkra, rendeld meg a könyvünket!


A könyvről bővebben



Akkreditált képzésünk hivatalos megnevezése:

Jobb agyféltekés vizuális képességfejlesztés

Akkreditációs száma: 27282-67/2016

Letölthető dokumentumok

Képzési információk

Felnőttképzési szerződés

Elégedettségi kérdőívek összesítése

Tanfolyami értékelések

Kérdésed van? Írj nekünk!




Kérjük írd be az elme szót

Elérhetőségeink

1139 Budapest Forgách utca 19.
+36-30-383-3606
elmetagito@elmetagito.hu