Az Elmetágító rajzolás és festészet könyvünk megírása után úgy gondoltuk, hogy a végére értünk a pedagógusoknak szóló mondanivalónknak. A rajzolás és festészeti tanfolyamainkra a rajztanárok mellett tanítók is jöttek és a beszélgetéseink során olyan visszatérő mondatokat hallottunk tőlük, melyek elgondolkodtattak bennünket és arra sarkalltak, hogy az alsó tagozaton tanítóknak is dolgozzunk ki megoldásmintákat.
Olvasd el a mondataikat, hátha te is hasonlókat mondanál.
„...nem tanultunk meg rajzolni, hogyan tudnánk így azt tanítani?”
„...mi nem vagyunk rajztanárok. Mit tanítsunk?”
„...a gyerekeket egyre nehezebb rávenni a rajzolásra.”
„...a kicsik még érdeklődők, de a negyedikesek egyre érdektelenebbek a rajzolás iránt.”
„...sok rajzóra elmarad, mert ha valami közbejön, mindig az esik áldozatul.”
„...hagyni kell szabadon alkotni a gyerekeket, mert a tanítás megöli a kreativitást.”
Azért, hogy megtanuljanak szép képeket készíteni?
Egy művésziskolában akár lehet ez a válasz, de az általános iskolai oktatásnak nem ez a feladata. Akkor hát mi? Miért járnak a gyerekek iskolába? Miért tanítjuk őket? Mi a mi feladatunk?
Ha ezekre a kérdésekre választ tudsz adni, a többi már gyerekjáték lesz. Máris adódik, hogy mit és hogyan taníts.
Aztán ott cseng a fülemben, az a mondat, hogy: „…mi nem vagyunk rajztanárok. Mit tudnánk mi tenni?”
A válasz egyszerű. Az alsótagozaton nem a rajztanítás a fő feladatod, hanem hogy felkészítsd a gyerekeket a rajztanulásra. Ehhez nem szükséges rajztanári kompetencia, sőt ehhez tanítói kompetencia kell. Abban pedig te vagy a jó. Írni, meg olvasni is te tanítod meg őket és nem a nyelvtan és irodalomtanár.
Ott van még, az a felvetés, hogy a rajzóra a legkevésbé fontos óra. Összehasonlíthatatlan például a számtannal.
Az iskolák zömében ezt a pedagógusok is így gondolják. Gondolom nálatok is, sőt talán te is. Bár ez nem verseny a tantárgyak között, lassan rá kell ébrednie a magyar pedagógiának is, hogy az alkotó gondolkodás fejlesztése olyan dolog, mely meghatározó lehet a gyerekek felnőtt életében, ezért nem tehetjük meg, hogy nem foglalkozunk vele. Óriási hiba és veszteség az alkotó rajzórák megszüntetése az iskolák felső tagozatán.
Aztán ott van még az egyik legszembetűnőbb fogalomértelmezési hiba, amely a kreativitást övezi.
Kit nevezünk kreatívnak? Azt, aki szabadon csapongva, az intuíciói alapján csinál valamit? Ha ezt nevezzük kreativitásnak, akkor a feltalálók és a mérnökök egyáltalán nem kreatívak, de az alkotóművészek többsége sem. Ugye te is érzed, hogy itt valami nem stimmel?
Nos, a 4 napos pedagógusakkreditált tanfolyam díját a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács finanszírozza, úgyhogy ez számodra ingyenes.
Persze sokan nem jutnak be a tanfolyamokra, de rájuk is gondoltunk, ezért írtuk meg az 'Elmetágító rajzolás - A rajzolás alapkészségeinek fejlesztése' című könyvünket.
Ebből a tudás-, és tapasztalatanyagból született az Elmetágító rajzolás módszere, amit könyvben is leírtunk.
Ha nem tudsz eljönni valamelyik tanfolyamunkra, rendeld meg a könyvünket!
Akkreditált képzésünk hivatalos megnevezése:
Színes jobbagyféltekés vizuális képességfejlesztés
Akkreditációs száma: 27282-67/2020
Letölthető dokumentumok
Elégedettségi kérdőívek összesítése