Email
Jelszó
Nincs még fiókod? Katt ide és hozz létre egyet!

Akkreditált pedagógus továbbképzés

Akkreditált pedagógus továbbképzés

Kedves Pedagógus!
Függetlenül attól, hogy mit tanítasz, hogy tudsz rajzolni vagy nem, esetleg úgy érzed, hogy tehetségtelen vagy a rajzoláshoz, vagy arra gondolsz, hogy épp elég dologgal foglalkozol már most is, nincs szükséged egy újabbra, én mégis azt kérem tőled, hogy adj nekem egy-két percet, meglátod megéri.

Azzal az ellentmondással nyilván te is szembesültél már, hogy bár minden felnőtt járt rajzórákra gyerekkorában, a legtöbben mégsem tanultak meg rajzolni. Lehet, hogy te is így vagy ezzel, de a kollégáid közül minden bizonnyal sokan. Ilyenkor legtöbben a tehetségüket hiányolják, pedig a  ahhoz, hogy valósághűen le tudjanak rajzolni valamit, még nem kell tehetség.
A rajzolás az ember alapvető képessége. Így aztán aki tud írni, az meg tud tanulni rajzolni is. A hiba tehát nem benned van, mint ahogyan ezt eddig elhitették veled, hanem sokkal inkább a tanítás hiányában kereshető.

Akik megpróbáltak rajzolásra tanítani téged, mindig művészi-, és nem általános képességet igénylő tevékenységként tekintettek a rajzolásra. Ennek egyszerű az oka. A rajzolás tanításáról azt gondoljuk, hogy azt a művészek útmutatásai szerint kell csinálni, hiszen ehhez ők értenek a legjobban. A művészek vitathatatlanul jók az alkotásban, de gondold végig, vajon mi lehet az oka, hogy az alsós számtant és a matematikát nem matematikusok, hanem ti tanítók és tanárok tanítjátok?

A pedagógiának megvannak azok az alapelvei, amiket azok, akik nem tanulták ezt a szakmát, nem feltétlenül tudják alkalmazni. Ilyen alapelv, hogy a közvetített tudást az alapoktól kell kezdeni átadni és annak fokozatosan egymásra kell épülnie. A rajzot nem így tanították nekünk és ma sem így tanítják a gyerekeknek. Kétféle példával találkozni a rajzfoglalkozásokon. Az egyik, hogy valamilyen érdekes, kreatív dolgot csináltatnak a pedagógusok a gyerekekkel, olyanokat, amikkel most tele van az Internet. A másik, amikor a pedagógus azt mondja a diákoknak, hogy: "Rajzoljátok le ........-t!" Arról azonban nem esik szó, hogy hogyan kell lerajzolni. Nem esik szó az arányok méréséről, hogy ezt hogyan lehet a papírra átvinni, nem mutatja meg senki nekik, hogy hogyan tónusozzanak, mint ahogyan a perspektíváról sem tanulnak. Festenek a rajzórákon, de nem volt szó színtanról, a színkeverés szabályairól, a színhatásokról, szóval a rajzolás és a festészet tananyagáról. A hiányos tanítás ellenére, mégsem tudom hibáztatni a tanítókat és a tanárokat, mert őket sem készítették fel erre. Írni, olvasni számos módszerrel meg lehet tanulni, de a rajzolás megtanítására nincsenek ilyen módszerek. A művészek elhitették velünk, hogy a rajzolás egy különleges tevékenység, ezért nevezzük a rajzórát készségtárgynak, ami azt az üzenetet küldi felénk, hogy ehhez különleges, született képességek kellenek. Emiatt senki sem gondolkodik tanítási módszerek kifejlesztésén.

A fejlesztőpedagógusi szemléletemnek mindez nem elfogadható. A művészek állítása ellentmond minden eddig általam szerzett ismeretnek. A rajzolással véletlenül kerültem közelebbi kapcsolatba, és ahogyan egyre többet ismertem meg belőle, folyamatosan azt éreztem, hogy a jelenlegi rajzoktatás tévúton jár. A rajzolásban semmi különleges nincs, egy tanulható tevékenység, amit lehet művészi fokon is űzni. Olyan, mint minden más tevékenységünk. Például az úszás. Van, aki át tudja úszni a medencét és van, aki úgy tudja átúszni, hogy azzal olimpiát nyer. Mindkettőről azt mondjuk, hogy tud úszni.

Az élet úgy hozta, hogy megismertem és kipróbálhattam egy teljesen más szemléletű rajztanítást. Nem vagyok rajztanár, sem művész, mégis tódultak hozzám a rajzolni vágyók. Nyolc évig rajzot és festészetet tanítottam ott, ahová önként jelentkeztek a résztvevők, akik nem kevés pénzt fizettek a rajzképzésért. 

Néhány éve elért egy olyan lehetőség, ami méginkább megerősítette a hitemet, hogy jó úton járok. Felkérést kaptam a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácstól egy mintaprojektre, amit Tökölön, a Fiatalkorúak Büntetésvégrehajtási Intézetében kellett megcsinálni. Rajzolni és festeni tanítottam a fogvatartottakat, közben pedig azt vizsgáltuk, hogy ez hogyan hat a személyiségükre. A projekt lenyűgöző sikerrel zárult. A fogvatartottaknál amellett, hogy megtanultak rajzolni és festeni, egyértelműen kimutatható volt számos kedvező személyiségbeli változás. A projekt látványos eredményének a hatására a BVOP általánossá tette az ország minden büntetésvégrehajtási intézetében a rajztanítást.

Így aztán nyolc év rajztanítási tapasztalattal és most már bizonyítható eredményességgel a hátizsákomban, szeretném ezt a tudást eljuttatni az iskolákba, hogy minél több gyerek gazdagodjon a rajzolás élményével és a fejlesztő hatásával. Nyilvánvaló, hogy nem tudom megtanítani rajzolni azt a sok gyereket, ezt csak ti tanítók és tanárok tudjátok megtenni.

 

A realisztikus rajzolás egy különleges tevékenység. A figyelmed összpontosítására van szükség ahhoz, hogy alaposan meg tudd figyelni a lerajzolandó témád részleteit. Képzeld el, hogy ott van előtted a téma, amit le kell rajzolnod. Először is meg kell figyelned a téma arányait, majd a tónusait, a fények és árnyékok alakját, az anyagának a vizuális jellemzőit, a térbelisége keltette látvány torzulásait... stb. Ha jól megfigyelted a részleteket, mindezeket úgy kell lerajzolnod, hogy sok részlet összeillesztéséből a végén egy egységes alkotás jöjjön létre.
Ehhez szükséged lesz a megfigyelőképességedre, a kézügyességedre, a kreativitásodra és valami olyanra, amit most nevezzünk el összképalkotó képességnek.
Valószínűleg ez az összképalkotó képesség keltette fel leginkább az érdeklődésedet, mert a többi fogalmat ismered. Ilyen képesség kell például a karmesternek, aki a zenekar hangszeres elemeinek összehangolásából építi fel a zeneművet, de gondolhatok egy marketingesre is, akimek folyamatosan újabb és újabb ötleteket kell kitalálnia, amivel befolyásolni tudja a vevők vásárlási hajlandóságát. És ugyanerre a képességre lesz szüksége a diákjaid többségének is, ha szeretnének sikeresek lenni a jelen és a jövő munkaerőpiacán.
Mert megváltoztak az elvárások. Nemrég még bárki képes volt a munkahelyén betanulni egy-két hét alatt, ezzel szemben ma kreatív, gondolkodó, szellemi termékek létrehozására alkalmas munkaerőt keresnek a munkáltatók.

És itt érkeztünk el ahhoz, hogy miért kellene minden gyereket megtanítani rajzolni. Mert hiszed, vagy nem, a rajzolás az egyik legjobb eszköz a felsorolt képességek fejlesztéséhez.

Gondolj bele! A matematika megtanít a logikus gondolkodásra, a fizika, kémia, biológia, hogy hogyan működik a világunk. A földrajz, hogy hol élünk, a történelem pedig, hogy a tetteinknek milyen következményei lesznek. De egyik tárgy sem tesz kreatívvá, egyik sem fejleszti úgy az összképalkotó képességünket, mint a rajzolás. Ezért aztán ha úgy gondoltad eddig, hogy a matematika által fejlesztett képességek a legfontosabbak az életben, akkor ez akkor igaz, ha valamelyik munkakörben a logikus, egymásra épülő gondolatok a fontosak. Ilyen lehet például egy nyomozó, ügyvéd vagy egy szervező munkája. Ha azonban valami új dolog megalkotását, új gondolatokat várnak el tőled, mint egy mérnöktől, dizájnertől, vagy egy vállalati rendszer tervezőjétől, akkor jobb, ha a rajzórákra erősítesz rá.

Nézz szét a környező nagyvárosokban és láthatod, hogy lebontják a gyárakat és a helyüket hatalmas irodaházak veszik át. Ezekben az irodákban pedig szellemi termékeket állítanak elő. Aki tehát sikeres szeretne lenni a jövőben, annak gondolkodó, kreatív emberré kell válnia. Ezt mi pedagógusok, a rajzolás tanításával tudjuk elősegíteni.

Az Elmetágító rajzolás tanfolyamon megtanulsz rajzolni és közben megtanulod azt is, hogy ezt hogyan közvetítsd a diákjaid felé. A módszer nem csak rajzok egymás után következő sorrendisége, hanem a gyerekek igényeihez igazodó korszerű tanítói megközelítés is.

A képzés nem rajztanároknak szól és nem is rajztanárokat képez, vagyis semmilyen rajzképzettséget, rajztudást nem igényel.

Ennek ellenére a rajztanároknak sem felesleges egy ilyen tanfolyam,
mert megoldást kapnak, hogy hogyan tehetik motiválttá és eredményessé a gyerekeket.
Ha rajztanár vagy bizonnyal te is vágysz arra, hogy a diákjaid várják az óráidat és érdeklődők legyenek, mint ahogyan arra is, hogy a pedagógustársaid komolyan vegyék a tantárgyad fontosságát.

Ezt most nem is én akarom megválaszolni, olvasd el inkább néhány tanító véleményét a tanfolyamról. Biztosítalak, hogy ők valós személyek és valóban ők írták ezeket a sorokat:

"Nekem gyerekkoromban mindig frusztrációt okozott az, hogy egy idő után nem tudtam továbblépni, és újabb és újabb dolgokat megtanulni, rajzaimban megvalósítani. A módszer segítségével rövid idő alatt hatalmas eredmény mutatkozott a rajzaimon.

Végre átélhettem a siker érzését, és mindezt úgy, hogy közben élveztem azt, amit csinálok.

Ezt meg kell tanítanunk a gyerekeknek is! A rajzórákon szívesen megbirkóznak a számukra érdekes, kihívást jelentő feladatokkal. Mindenre nyitottak, habzsolják a tudást.

A módszer alkalmas arra, hogy rövid idő alatt látványosan fejlődjön rajztudásuk. Megszűnik bennük a feszültség, fejlődik a megfigyelő képességük, jól irányítható a figyelmük.

A módszerrel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy sikeres, önmagukat megvalósítani tudó felnőttekké váljanak."
 

Sövényházy Anna
tanító

 

"A leggyakorlatiasabb képzés, amelyen valaha részt vettem. Igen rövid idő alatt óriási tudáshoz jutottam, amelynek birtokában sokkal magabiztosabban állok egy-egy rajzos feladathoz.
Izgalmasabbá tehetjük a vizuális nevelést, a rajz oktatását a módszer segítségével, egy-egy egyszerűbb téma becsempészésével... Mivel ettől az évtől első osztályban tanítok, 3-4.-es korosztály körében, szakkörön tervezem az életkornak megfelelő téma megvalósítását ( oroszlán… fejjel lefelé)
Az első osztályban törekedtem a módszer által ajánlott rajzórai hangulat megteremtésére…szabad, laza, kötetlen légkörre...

Imádják a gyerekek...mert én is rajzolok velük...mert nem baj, ha valami nem sikerül...mert nincs verseny...mindenki rajzában találunk ötletes megoldást, ...igazi relaxáció a rajzóra. 🙂... és természetesen azért is szeretik, mert érzik, hogy a tanító néni is élvezi, ami nagyban köszönhető a módszer által átadott tudásnak, másfajta látásmódnak."
 

Erdélyi Mariann
tanító

Hát, ezért gyere el! Hogy te is másként gondolj a rajzolásra, mint eddig. Hogy még jobban hozzá tudj járulni a diákjaid sikerességéhez, mint eddig. Hogy megtanulj rajzolni és megéld az alkotás adta élményt, mert nincs csodálatosabb dolog a világon, mint létrehozni valami egyedit, újat, amivel másokat elkápráztathatunk.

 

Először is elmondom, hogy miért nem tudsz rajzolni.
Utána jönnek a gyakorló feladatok. Érdekesek, furcsák, szokatlanok lesznek, de egyben nagyon izgalmasak is. A harmadik nap végén pedig egy szép színészportrét rajzolsz. Angelina Jolie-t, Brad Pitt-et, Jack Nickolsont, Robert de Nirot, vagy akit választottál, mert van egy csomó lehetőség.

A lényeg, hogy az már egy realisztikus, igazi rajz lesz. A negyedik napod pedig arról szól majd, hogy hogyan tanítsd ezt meg a diákjaidnak, mert égni fogsz a vágytól, hogy megoszd velük az újonnan szerzett tudásodat és azt az élményt, amit átéltél. Szóval a negyedik nap a módszertané.

Éva, az egyik pedagógus aki nálunk tanult, a múltkor egy hasonló témájú tutorialfoglakozás után segített elpakolni, akkor mondta nekem, hogy azért szeret nálunk rajzolni, mert nem csak tudást, ötleteket kap itt, hanem olyan ez neki mint a nyaralás. Teljesen kikapcsolódik, felfrissül.

 

Milyen időtartamú a tanfolyam?
Mennyi kreditpont jár érte?
Mennyibe kerül?

 

 

 

 

 

Letölthető dokumentumok

 

Elégedettségi kérdőívek összesítése
Megnevezés
Időpont
Teljes díj
Kedvezményes díj


Kérdésed van? Írj nekünk!




Kérjük írd be az elme szót

Elérhetőségeink

1139 Budapest Forgách utca 19.
+36-30-383-3606
elmetagito@elmetagito.hu